پنج پرسش و پاسخ در مورد آتئیسم به زبان ساده!

پنج پرسش و پاسخ در مورد آتئیسم به زبان ساده!

در یک تعریف کلی و بسیار ساده ، عدم اعتقاد به وجود روح و یا خدا را آتئیسم می نامند.ساده ترین اصولی که در آتئیسم موجود است، این چند اصل زیر است:

  • آتئیسم در توضیح اینکه جهان چگونه و چرا وجود دارد، از دلایلی چون الله، خدا و آفریدگار، استفاده نمی کند.
  • آتیئست ها معتقد هستند که انسان ها می توانند اصول اخلاقی و قوانینی وضع کنند و به کمک آنها زندگی انسانی و درستی داشته باشند و هیچ نیازی به کتاب ها، قوانین یا شریعت آسمانی نیست.

یکم: چرا انسان ها گرایش به آتیئست شدن پیدا می کنند؟

برای پاسخ ساده به این سئوال، میتوان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • تاکنون هیچ شواهد و مدارکی برای تایید مطالب ادعا شده توسط ادیان وجود ندارد.
  • آتئیست ها معتقدند ادیان فاقد هرگونه منطق و دلیلی هستند.
  • آتئیست ها معتقدند ادیان آسیب های بسیاری را به دنیا و جوامع انسانی وارد کرده است.
  • اکثر آتئیست ها زمانی دیندار و یا خداباور بوده اند و سپس اعتقاد و باور خود را به دین و مذهب و یا خدا از دست داده اند.
  • اکثر آتئیست ها، سکولار هستند و معتقدند نباید امکانات خاصی و یا جانبداری از سوی حکومت و دولت ها در اختیار ارگان های مذهبی قرار گیرد. (در این باره می توانید داستان جالب پیدایش هیولای اسپاگتی را از اینجا بخوانید)

شاید ساده ترین اساس آتئیسم این باشد که در مورد چرایی وجود و چگونگی آفرینش دنیا، ما باید به دنبال جواب مشخص باشیم و اگر جوابی نیز نداشته باشیم (همچنان که تا این لحظه جواب مشخصی وجود ندارد)، دلیلی ندارد که به یک موجود خیالی در آسمان ها متوسل شویم و به آن باور، اعتقاد و ایمان داشته باشیم.

دوم: آیا آتئیست ها به اخلاقیات معتقد هستند؟

آتئیست ها می توانند مانند دیگر انسان ها، پایبند به اخلاقیات باشند و یا پایبند به اخلاقیات نباشند! همانطوری که معتقدین به ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و … می توانند اخلاق گرا باشند و یا اخلاق گرا نباشند. (در این زمینه پیشنهاد می کنیم تاریخ ادیان و جنایات آنها را مطالعه کنید)
دینداران به برخی از اخلاقیات پایبند هستند، آتئیست ها نیز ممکن است به آن اخلاقیات پایبند باشند، تنها تفاوتی که بین آتئیست ها و دینداران در این زمینه وجود دارد، این است که آتئیست ها در مورد اینکه آیا کاری خوب است یا بد، از قوانین الهی و آسمانی و یا شریعتی که به ادعای پیامبران توسط الله، یهوه، زئوس و … نازل شده است، هیچ کمکی نمی گیرند.
از نظر آتئیست ها ، عدم اعتقاد به خدا، باعث نخواهد شد که مثلاً فردا همه انسان ها همدیگر را بکشند و به غارت مغازه ها و بانک ها بپردازند. چرا که قوانین اجتماعی در جوامع حکمرانی می کنند و نه شریعت آسمانی!
آتئیست ها به صورت خیلی ساده این سوال را مطرح می کنند که آیا اشخاص دیندار، فقط به علت ترس از آتش جهنم است که آدم نمی کشد؟! اگر جواب مثبت است، آن فرد یک آدم کش است!

سوم: آیا آتیئیسم، یک ایدئولوژی است؟

جولیان بگینی، فیلسوف مشهور بریتانیایی، درباره آتئیسم می نویسد: “هیچ ایدئولوژی و یا چارچوب رفتاری وجود ندارد که همه آتئیست ها از آن پیروی کنند.”

لذا، بسیاری از آتئیست ها سکولار هستند و به عقایدی چون انسانگرایی، عقل گرایی و طبیعت گرایی گرایش دارند، اما هیچ ایدئولوژی یا چارچوب فکری و رفتاری نیز وجود ندارد که آتئیست ها بر روی آن متفق باشند یا به آن پایبندی داشته باشند. لازم به ذکر است، گرچه از نظر لغوی در انتهای آتئیسم (Atheism) ، پسوند “ism” آمده است، اما این پسوند، به معنا و مفهوم ایدئولوژی نیست. پسوند “ism” در انگلیسی، گاهی به معنای حالت، کیفیت و شرایط و معانی دیگر نیز به کار می رود. مانند کلمه “Heroism”

چهارم: آیا آتئیست بنیادگرا (یا همان خداناباور افراطی) نیز وجود دارد؟

کلمه بنیادگرایی و افراطی گری زمانی که در مفهوم یک عقیده به کار برده می شود، اشخاصی هستند که به شدت به شکل اولیه یک عقیده معتقد هستند و با رفتارهای رادیکالی که ممکن است بروز دهند، تلاش می کنند تا آن عقیده به همان شکل باقی بماند و پیروان آنها نیز می بایست از آن عقیده پیروی کنند. لازم به یادآوری است که در فرهنگ کنونی دنیا، کلمه “بنیادگرایی” یا “افراطی گری”، بیشتر درباره پیروان ادیان یا ایدئولوژی ها به کار برده می شود. جنایاتی که داعش در مدت کوتاه عمر خود انجام داد، کشتاری که توسط طالبان در افغانستان صورت می گیرد و اعدام ها و شکنجه هایی که توسط جمهوری اسلامی در ایران انجام می شود نمونه ای از عواقب بنیاد گرایی و افراطی گری در قرن حاظر است.

به نظر صاحب نظرانی چون پرفسور مک آنانی (استاد دانشگاه نوتردام)، بنیاد گرایان یا Fundamentalism، به شخصی گفته می شود که پیرو بسیار پایبند، سختگیر به یک دکترین، تئوری یا عقیده خاصی است و در مقابل هر گونه رفرم و یا تغییر مقاومت می کند. اما آیا آتیئست ها نیز پیروان افراطی دارند؟! پاسخ منفی است. زیرا اصولاً آتئیسم یا خداناباوری دین یا ایدئولوژی نیست و هیچ چارچوب فکری مشخصی ندارد لذا امکان اینکه کسی بخواهد در تقلید از آن افراط کند نیز وجود نخواهد داشت.

پنجم: تفاوت اصلی آتئیست ها و دینداران چیست؟

اکثر آتیئست ها به اندیشه انتقادی، اعتقاد دارند، آتئیست ها هر ادعایی را بدون دلیل و مدرک قبول نمی کنند و به راستی آزمایی مطلب مطرح شده می پردازند. نزد آتئیست ها هیچ چیزی مقدس نیست، اکثر آتئیست ها قبل از اینکه خداناباور شوند، شخصی معتقد و یا مذهبی بوده اند، لذا در همان ابتدای آتئیست شدن، مقدس ترین تابوی افکار و خط قرمز ذهنی و اعتقادی خود را شکسته اند، بنابراین دیگر از شکستن مرزها و شک کردن به اندیشه ها و اعتقادات جدید، هراسی ندارند.

صفحه اینستاگرام آتئیست ایران
کانال تلگرام آتئیست ایران

۵ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • یه دیدگاه هم‌هست که بچه ای که توی شکم مادرشه میگه دریا و خورشیدی وجود نداره.نظرتون درمورد این چیه؟

    پاسخ
  • بنده خدا
    19 آوریل 2020 15:00

    امام با ملایمت پرسید: نامت چیست؟
    او گفت: عبدالمَلِک (بنده سلطان)
    امام پرسید: کُنیه تو چیست؟
    عبدالملک گفت: ابوعبدالله (پدر بنده خدا)

    امام گفت: این مَلِکی که تو بنده او هستی، چنان‌که از نامت چنین فهمیده می‌شود، از حاکمان زمین است یا از حاکمان آسمان؟ وانگهی مطابق کنیه تو پسر تو بنده خداست. بگو بدانم او بنده خدای آسمان است، یا بنده خدای زمین؟ 
    عبدالملک چیزی نگفت. امام به عبدالملک گفت، صبر کن تا طواف من تمام شود، بعد از طواف نزد من بیا تا با هم گفت و گو کنیم.

    هنگامی که امام از طواف فارغ شد، او نزد امام آمد و در برابرش نشست، گروهی از شاگردان امام نیز حاضر بودند، آن‌گاه بین امام و او مناظره ای این چنین در گرفت:

    امام: آیا قبول داری که این زمین زیر و رو و ظاهر و باطن دارد؟
    منکر خدا: آری.
    امام: آیا زیر زمین رفته‌ای؟
    منکر خدا: نه.
    امام: پس چه می‌دانی که در زیر زمین چه خبر است؟
    منکر خدا: چیزی از زیر زمین نمی‌دانم، ولی گمان می‌کنم که در زیرزمین، چیزی وجود ندارد.
    امام: گمان و شک، یک‌نوع درماندگی است، آن‌جا که نمی‌توانی به چیزی یقین پیدا کنی. آیا به آسمان بالا رفته‌ای؟
    منکر خدا: نه.
    امام: آیا می‌دانی که در آسمان چه خبر است و چه چیزها وجود دارد؟
    منکر خدا: نه.
    امام: عجب! تو که نه به مشرق و نه به مغرب رفته‌ای، نه به داخل زمین فرو رفته‌ای و نه به آسمان بالا رفته‌ای، و نه بر صفحه آسمان‌ها عبور کرده‌ای تا بدانی در آن‌جا چیست، و با آن همه جهل و ناآگاهی، باز منکر هستی؟ آیا شخص عاقل به چیزی که ناآگاه است، آن را انکار می‌کند؟
    منکر خدا: تا کنون هیچ‌ کسی با من این‌گونه سخن نگفته و مرا این چنین در تنگنای سخن قرار نداده است.

    امام: بنابراین تو در این راستا، شک داری که شاید چیزهائی در بالای آسمان و درون زمین باشد یا نباشد؟
    منکر خدا: آری شاید چنین باشد.
    امام: کسی که آگاهی ندارد، بر کسی که آگاهی دارد، نمی‌تواند برهان و دلیل بیاورد. ای برادر مصری! از من بشنو و فراگیر، ما هرگز درباره وجود خدا شک نداریم، مگر تو خورشید و ماه و شب و روز را نمی‌بینی که در صفحه افق آشکار می‌شوند و به ناچار در مسیرتعیین شده خود گردش کرده و سپس باز می‌گردند و آن‌ها در حرکت در مسیر خود مجبور هستند. اکنون از تو می‌پرسم: اگر خورشید و ماه، نیروی رفتن و اختیار دارند، پس چرا برمی‌گردند؟ و اگر مجبور به حرکت در مسیر خود نیستند، پس چرا شب، روز نمی‌شود و به عکس، روز شب نمی‌گردد؟
    ای برادر مصری! به خدا سوگند، آن‌ها در مسیر و حرکت خود مجبورند، و آن کسی که آن‌ها را مجبور کرده، از آن‌ها فرمانرواتر و استوارتر است.

    منکر خدا: راست گفتی.
    امام: ای برادر مصری! بگو بدانم، آن‌چه شما به آن معتقدید، و گمان می‌کنید روزگار گرداننده موجودات است، و مردم را می‌برد، پس چرا روزگار آن‌ها را بر نمی‌گرداند، و اگر بر می‌گرداند، چرا نمی‌برد؟
    ای برادر مصری! همه مجبور و ناگزیرند، چرا آسمان در بالا، و زمین در پائین قرار گرفته، چرا آسمان بر زمین نمی‌افتد، و چرا زمین از بالای طبقات خود فرو نمی‌آید، و به آسمان نمی‌چسبد، و موجودات روی آن به هم نمی‌چسبند؟

    وقتی که گفتار و استدلال‌های محکم امام به این‌جا رسید، عبدالملک که در میان مناظره در نظر خود دچار شک و تردید شده بود به مرحله ایمان رسید و در حضور امام ایمان آورد و به یکتائی خدا گواهی داد و گفت: آن خدا است که پروردگار و حکم فرمای زمین و آسمان‌ها است، و آن‌ها را نگه داشته است.
    عبدالملک تازه مسلمان به امام عرض کرد: مرا به‌ عنوان شاگرد، بپذیر.
    امام صادق که درود خدا بر او باد، به هشام بن حکم، شاگرد برجسته‌اش فرمود: عبدالملک را نزد خود ببر، و احکام اسلام را به او بیاموز.
    هشام که آموزگار زبردستی برای مردم شام و مصر بود، عبدالملک را نزد خود طلبید و اصول عقائد و احکام اسلام را به او آموخت، تا این‌که او دارای عقیده ای پاک و استوار شد.

    مطمئنم ثبتش نمی کنید

    پاسخ
  • داریوش
    17 می 2020 20:05

    به نظرم در روزگار کنونی در کره زمین بهترین شیوه برای زیستن اتئیسم است.

    پاسخ
  • داریوش
    24 ژوئن 2020 10:41

    با تمام احترام به عقاید شما عزیزان
    وقتی خواستی غرق بشی و کسی نباشه کمکت کنه از چه کسی طلب کمک میکنی؟ اون همه خداست…
    این خیلی بی معنیه که بگی این نظم و نظام بدون خدا باشه…دکمه ی پیراهنه منو شمارو یکی درست کرده بعد این دنیای با این همههههه عظمت خودش به وجود اومده؟؟؟!!!!!
    بیاین منطق داشته باشین لطفا…

    پاسخ
  • عزیز من اشتباه شما دیندار ها دقیقا همین جاست!! شما فکر میکنید دنیا مثل دکمه پیراهنه که یکی باید حتما اون درست کرده باشه!! مطمئنا اگر شما با علم فیزیک آشنایی داشتی، این حرفو نمیزدی.فکر میکنی چرا اکثر دانشمند ها و فیزیکدانان به خدا معتقد نیستن؟؟ اکر شما علم فیزیک رو مطالعه کنی، میفهمی برای وجود چنین جهانی نیازی به خالق نیست. قوانین فیزیک خودشون خالق هستن. و اگه دقیق مطالعه کنی،اینو میفهمی. پس به جای اینکه بیای از روی احساسات و چیز هایی که از بچگی به خوردت دادن تا ازت سوء استفاده کنن، حرف بزنی، یکم مطالعه کن… اگر هر انسانی روزی نیم ساعت هم مطالعه کنه، وضع دنیا از این چیزی که هست، صد برابر بهتر میشه.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست