مبارک بالا را آزاد کنید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
بدون دیدگاه
مبارک بالا

مبارک بالا، یک فعال سرشناس انسان گرا در نیجریه است که به اتهام کفرگویی دستگیر شده است. او رئیس اتحادیه انسان گرایان نیجریه است که در تاریخ 28 آپریل در منزل خود دستگیر شده است و به شمال نیجریه منتقل شده است. نگرانی ها نیز در مورد مبارک بالا پس از انتقال وی به کانو شهری در شمال نیجریه (منطقه ای با اکثریت مسلمان)،  افزایش یافته است.

پیش از دستگیری، او بارها از سوی جامعه مذهبی نیجریه مورد تهدید قرار گرفته بود. قوانین شریعت اسلام در 12 ایالت نیجریه که اکثریت مسلمان دارند اجرا می شود و برای کفر گویی و اهانت به مقدسات نیز مجازات اعدام در نظر گرفته شده است. پلیس اجازه دسترسی به وکیل را به مبارک بالا نداده است و در مورد اتهامات وی نیز توضیحی ارائه نشده است. همچنین پلیس کانو بازداشت بودن وی را تایید نمی کند و اطلاعاتی هم در این زمینه ارائه نمی دهد.

مبارک بالا، از خانواده ای بسیار مذهبی است و در منطقه ای که یا حساسیت های شدید دینی و محافظه کارانه کنترل می شود اقدام به انتقاد های صریح مذهبی می نمود. پس از خروج از اسلام در سال 2014، به اجبار توسط خانواده اش در یک مرکز روان درمانی تحویل داده شد.

مبارک بارا اخیراً با انتشار پستی در صفحه فیس بوک خود، دین و اسلام را مورد انتقاد قرار داده بود و از سوی چهره های مذهبی نیجریه با تهدید و اتهامات مربوط به کفر گویی و توهین به مقدسات روبرو شد.

همچنین وی پس از افزایش تهدیدات و انتقادها در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که از این پس با ملایمت بیشتر و شوخ طبعی نسبت به اسلام انتقاد خواهد کرد.

مبارک بالا، در ایجاد جامعه متشکل از هزاران نفر از آتئیست ها و کسانی که از دین خارج شده اند در شمال نیجریه نقش بسزایی داشته است و این در شرابطی است که صحبت کردن در مورد خداناباوری و انسان گرایی در این منطقه بسیار خطرناک است.

پیش از این به او پیشنهاد داده شده بود تا به کانادا مهاجرت کند، ولی او با رد این پیشنهاد اعلام کرده بود که ترجیح می دهد به صورت مسالمت آمیز به مبارزات خود ادامه دهد تا شاهد سکولاریسم در کشور خودش باشد.

اتحادیه جهانی آتئیست ها (AAI) برای رهایی مبارک بالا کمک مالی 1000 دلاری در نظر گرفته است و اعلام کرده است که در این زمینه با شورای حقوق بشر سازمان ملل صحبت خواهد کرد. همچنین از سازمانهای حقوق بشری و آتئیست های در سراسر دنیا درخواست کرده است تا نسبت به این بی عدالتی ساکت ننشسته و در شبکه های اجتماعی اعتراض خود را نسبت به اتهامات بی اساس مبارک بالا با هشتگ FreeMubarakBala# اعلام نمایند.

همچنین در صورتی که امکان پرداخت بین المللی را دارید می توانید از لینک زیر برای رهایی مبارک بالا کمک نقدی نمایید.

صفحه اینستاگرام آتئیست ایران
کانال تلگرام آتئیست ایران

این مطالب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست